سینمای ایران
پنج فیلم ماندگار ترانه علیدوستی به بهانه بازگشتش به سینما

قدرت سکوت و نگاه

بازگشت ترانه علیدوستی پس از چهار سال به سینما، با بازی در فیلمی به کارگردانی سحر مصیبی، بهانه ای شد تا پنج نقش ماندگار او را در سینما مرور کنیم.

آخرین باری که خبر بازی ترانه علیدوستی در فیلمی منتشر شد، چهار سال قبل بود که او بعد از موفقیت فصل اول «شهرزاد» برای بازی در «فروشنده» اصغر فرهادی انتخاب شد؛ فیلمی که دومین جایزه اسکار سینمای ایران را به ارمغان آورد و شاید کمتر کسی فکرش را می کرد که پس از موفقیت فیلم فرهادی دوری ترانه علیدوستی از سینما چهار سال طول بکشد.  در ادامه پنج نقش ماندگار علیدوستی را در سینما مرور خواهیم کرد.

«من ترانه پانزده سال دارم»
درباره موفقیت ترانه علیدوستی در فیلم رسول صدرعاملی تنها کافی است بگوییم که برای بازی در اولین فیلمش، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرد، آن هم در زمانی که تنها 18 سال داشت. علیدوستی با چهره بکر و معصومش در اولین فیلمش نقش دختر جوانی با نام «ترانه پرنیان» را بازی کرد که دست تقدیر او را در آغاز جوانی صاحب فرزندی می کند. معصومیت و بازی های در سکوت ترانه علیدوستی این فیلم را به بهترین فیلم در میان سه گانه صدرعاملی تبدیل کرد. بازی علیدوستی در کنار سوژه حساس برانگیز این فیلم، باعث شد که خیلی زود نام او به عنوان یک بازیگر نوظهور در رسانه ها مطرح شود.

«شهر زیبا»
دو سال پس از موفقیت «من ترانه پانزده سال دارم»، ترانه علیدوستی برای دومین فیلمش جلوی دوربین کارگردانی رفت که پیش تر فیلمنامه «ارتفاع پست» را نوشته بود و اولین فیلمش با نام «رقص در غبار» را کارگردانی کرده بود: «اصغر فرهادی»

فیروزه نام دومین کاراکتر سینمایی است که علیدوستی نقش آن را ایفا کرد. ظرافت اجرای نقش یک دختر از طبقات پایین ثابت کرد درخشش ترانه علیدوستی در «من ترانه پانزده سال دارم» اتفاقی نبوده. هنوز هم برای دیدن یک بازی کاملا متفاوت و یک اجرای کم نقص از علیدوستی «شهر زیبا» از بهترین گزینه هاست.

«چهارشنبه سوری»
نقش او در «چهارشنبه سوری» از طبقه پایین است اما کاملا متفاوت با فیلم «شهر زیبا». قدرت نگاه های کنجکاو ترانه علیدوستی تعیین کننده و راوی بسیاری از لحظات کلیدی فیلم فرهادی بود. «روحی» دختری ساده که در آستانه ازدواج است برای کار به خانه زوجی می رود و درگیر رابطه ها و تضادهای اعضای آن خانه و همسایه ها می شود. این فیلم تکامل ترانه علیدوستی در بیان، نگاه و سکوت بود.

«درباره الی»
تلخ ترین نقش کارنامه ترانه علیدوستی. جایی که او غمگین ترین نگاه های دوران کاری اش را به لنز دوربین فرهادی انداخت و خیلی زود فیلم را ترک کرد. اما تاثیر «حضور» او تا انتها ذهن تماشاگر و همه کارکترهای داستان را مشغول می کند. دختری که سخت ترین کار دنیا شناختن اوست و این با ابهامی که در نگاه و بازی ترانه علیدوستی می بینیم به دست آمده. ترانه علیدوستی و اصغر فرهادی قدم به قدم در سینما با هم رشد کردند و «درباره الی» نقطه اوج هر دوی آنها بود.

«پذیرایی ساده»
«یک مرد و زن در میان هوای سرد و کوهستانی میان مردم پول پخش می کنند» او در دومین همکاری با مانی حقیقی پس از «کنعان»، همه قالب های قبلی اش را شکست و نقش دختری پرخاشگر و برون گرا را بر عهده گرفت. مخاطبان وقتی به سالن سینما رفتند ترانه ای را دیدند که شبیه هیچ یک از بازی های او نبود. فاصله گرفتن از نقش های پیشین و ایفای نقشی متفاوت باعث شده «پذیرایی ساده» در کارنامه کاری علیدوستی جایگاه ویژه ای پیدا کند.

فیلم‌نیوز

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید