سینمای ایران
جامپ کات: مرور نقش های ماندگار دهه نود

مهناز افشار در «برف روی کاج ها»

«برف روی کاج ها» اولین فیلم سینمایی پیمان معادی است که با محوریت داستان زندگی تباه شده ی رویا، زنی خانه دار و درونگرا و مغلوب ساخته شده است.

این فیلم در زمان اکران، به دلیل نمایش چهره ای متفاوت از زنان در جامعه و همچنین شیوه پرداخت غیر متعارف به مسئله خیانت، با تحریم حوزه هنری و انتقادهای تند رسانه های اصولگرا مواجه شد.

شاید موضوع مهمی که به باور عده ای به میزان حساسیت های مخالفان «برف روی کاج ها» اضافه می کرد و این فیلم را بیشتر بر سر زبان ها می انداخت، تصمیم غیر منتظره شخصیت رویا در مواجه با خیانت همسرش بود.

توجه به ریزه کاری های تاثیرگذار و مسلط بازی کردن بخشی از هنر مهناز افشار در «برف روی کاج ها» است که نمی توان از کنار گذشت و می توان گفت بخش عمده ای از سکانس های حسی و دراماتیک فیلم به عهده او است.

نمی توان تلاش های افشار را برای درک این شخصیت کم دیالوگ نادیده گرفت. او با بازی حسی و زیر پوستی که از خود ارائه می دهد به باور پذیری این کاراکتر تا حدودی موفق عمل کرده است.

افشار که یکسال قبل از بازی در «برف روی کاج ها»، با ایفای نقش در «سعادت آباد» توانست سیمرغ مکمل زن را بگیرد و رضایت منتقدان را جلب کند، این بار با در اختیار داشتن فرصت بیشتری، توانسته بود از آن چهره ثابت و همیشگی دختر اکتیو و بازیگوش فیلم های تجاری فاصله بگیرد و خودش را در قامت نقش زنانی زخم خورده و با روحیات پیچیده قرار دهد.

با اینکه بسیاری از منتقدان پس از تماشای بازی افشار در سی امین جشنواره فیلم فجر، او را یکی از شکارچیان اصلی سیمرغ نقش اول زن می دانستند، ولی سهم این بازیگر از جشنواره آن دوره، فقط کسب دیپلم افتخار، آن هم در بخش نگاه نو بود.

‏‎«جامپ کات» به مرور نقش‌های ماندگار دهه نود می‌پردازد و پنجشنبه هر هفته ساعت ۲۲:۳۰ در «فیلم‌ نیوز» منتشر خواهد شد.

 

 

فیلم‌نیوز

دیدگاهتان را بنویسید